Hoe voorkomt u een jetlag?

Het enige echt grote nadeel van een verre reis is vaak de jetlag. Na een vliegreis van een tiental uren is uw biologische klok altijd een beetje van slag waardoor u niet helemaal lekker aankomt op uw vakantiebestemming. Je lichaam is simpelweg niet gewend aan het ritme dat u op uw vakantiebestemming zult hebben. Hierdoor is het goed van tevoren een aantal maatregelen te nemen om dit vervelende gevoel in ieder geval te verminderen.

Lichamelijke voorbereiding

Zoals aangegeven is een jetlag vooral een lichamelijk probleem. Het nieuwe ritme waarin u zult leven tijdens uw vakantie moet even worden geaccepteerd door het lichaam. Wanneer u zin krijgt om lekker te gaan slapen, is het tijd om te gaan ontbijten en andersom. Het kan u erg helpen om te zorgen voor een optimale lichamelijke conditie. Hiermee kunt u makkelijker klappen opvangen als deze op uw dagelijks ritme. Het belangrijkste zijn voldoende beweging en voldoende drinken. Wanneer u te weinig beweegt zult u eigenlijk ‘te fit’ zijn op vakantie. Wanneer u genoeg heeft bewogen zult u eerder vermoeid zijn waardoor u meer zin heeft om te gaan slapen en u daarmee eenvoudiger in het slaapritme van de lokale bevolking kunt komen. Een van de meest vervelende nadelen van een jetlag is dat u niet kunt slapen als de bestemming tot rust komt.

Naast bewegen is het ook goed om voldoende te drinken. Vooral water en vruchtensappen zijn erg goed om te nemen. De hoge concentratie van water zorgt voor voldoende vocht in het lichaam. In principe geldt de regel: hoe meer water hoe beter. Hierdoor is het verstandig om alcohol te vermijden, dit droogt u juist uit. Ook koffie is sterk af te raden omdat dit u doorgaans langer wakker houdt terwijl het juist goed is vermoeid aan te komen en direct mee te kunnen in het nieuwe slaapritme.

Plan uw reis

Naast de lichamelijke voorbereidingen is het ook goed uw ritme thuis langzaam aan te passen om de overstap kleiner te maken, wat ook helpt is zorgen voor metale gezondheid. Bekijk van tevoren goed de vakantie aanbiedingen, het goede gevoeld dat u een goede deal heeft brengt ook rust in uw hoofd. Als u er thuis voor kiest om uw wekker te zetten en de nacht ervoor eerder naar bed te gaan maakt u alvast de eerste stapjes waardoor de klap minder hard aan zal komen wanneer u op vakantie bent. Probeer tevens zo snel mogelijk te gaan leven naar de tijd van de vakantiebestemming. Dit kan lastig zijn als u kort van tevoren nog moet werken, maar zodra dit niet meer het geval is doet u er goed aan net te doen of u al op vakantie bent.

Daarnaast is het absolute toverwoord ‘ontspanning’. Het is goed om voldoende te bewegen, maar doe dit nooit in stress. Dit kan een hoop spanning veroorzaken die eventueel zelfs nog aangevuld wordt met spanning voor de reis op zich. Een jetlag beïnvloedt de weerstand en zal u daarmee sowieso al zwakker maken. Wanneer daar een hoop spanning en stress bij komt kijken is de kans groot dat u ziek wordt. Zorg dus voor een goede planning, pas u langzaam aan en zorg voor een zo prettig mogelijke reis. Dan zal uiteindelijk de jetlag reuze meevallen en kunt u genieten van een prettige vakantie.

Wat ook een hoop rust geeft is weten hoe vliegroutes gaan en waar het vliegtuig tijdens uw reis overheen vliegt, met name door de recente incidenten in de luchtvaart zoals MH17 en de indicenten in Egypte. Het geeft u rust als u weet waar u vliegt en dat u niet over een conflict zone vliegt. Hierdoor maakt u zich minder zorgen en dat zorgt weer voor een ontspannen vlucht.